Geplaatst door: Rijkswaterstaat

Werving is één van de speerpunten voor Rijkswaterstaat tijdens eRIC

Rijkswaterstaat wil de komende editie van de eRIC-vakbeurs onder andere benutten als mogelijkheid om nieuwe medewerkers te werven. Vooral onder de operationele functies op het gebied van wegverkeer en scheepvaart zijn veel vacatures. Lennard van der Bijl, landelijk adviseur incidentmanagement wegverkeer, en Connie van Golverdingen, medewerker publieksvoorlichting, zien potentie in de beurs. Want alle doelgroepen waarop de landelijke weg- en waterbeheerder zich wil richten, zijn present tijdens eRIC 2024.

“Vakbeurzen en hulpverleningsevenementen bieden voor ons een mooie gelegenheid om het taakveld incidentmanagement te promoten en mensen te interesseren voor een job in dit belangrijke domein”, aldus Lennard van der Bijl. Connie vult aan: “In september hebben we wervingsactiviteiten ontplooid tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam, wat behoorlijk wat geïnteresseerden heeft opgeleverd. Dat willen we tijdens eRIC 2024 nog eens herhalen. We richten ons op mensen met een MBO-opleiding en op zij-instromers die vanuit andere hulpverlenende disciplines geïnteresseerd zijn om over te stappen naar Rijkswaterstaat.”

Rijkswaterstaat zoekt mensen voor incidentmanagementfuncties vóór én achter de schermen. Voor de buitenwacht lijkt het alsof incidentmanagement zich uitsluitend op de weg afspeelt, maar net zo belangrijk zijn de onzichtbare functies op de achtergrond, zoals de wegverkeersleiders op de regionale verkeerscentrales en Verkeerscentrum Nederland in Utrecht. Ditzelfde geldt voor de operationele functies in de nautische sector. Lennard: “Bij wegverkeer hebben de weginspecteurs en wegverkeersleiders een essentiële schakelfunctie tussen de Rijkswaterstaatkolom en de overige diensten en in het houden van overzicht en het regelen van omleidingen en veiligheidsmaatregelen, zoals het afkruisen van rijstroken, het uitvoeren van snelheidsbeperkingen en het informeren van het verkeer via route-informatiepanelen.”

Volgens Connie van Golverdingen is het werk in de verkeerscentrales bij het grote publiek en ook bij ketenpartners in de hulpverlening relatief onbekend. “Buitenstaanders hebben er over het algemeen geen idee van wat er allemaal komt kijken bij wegverkeersmanagement en scheepvaartverkeersmanagement en hoe daar gewerkt wordt. Dat zouden we graag willen laten zien. Er zijn mogelijkheden voor ketenpartners om eens de verkeerscentrale in Utrecht te bezoeken en informatie op te doen. Hiervoor is bij deze verkeerscentrale een speciale ruimte ingericht, met uitzicht op de bedienzaal. Natuurlijk kunnen we geen verkeerscentrale meenemen naar de beurs, maar we kunnen wel beelden laten zien van hoe het er daar aan toe gaat achter de schermen. Letterlijk, want de verkeersleiders hebben tientallen grote beeldschermen tot hun beschikking, waarmee ze het hele Nederlandse hoofdwegennet 24/7 in beeld hebben en waarmee ze beheersmaatregelen kunnen uitvoeren.”

Rijkswaterstaat is bezig met het vormgeven van de bijdrage van de organisatie aan de beurs en onderzoekt of het mogelijk is samen met het meldkamerplein activiteiten te ontplooien, om een goed beeld te geven van de samenwerkingsketen tussen Rijkswaterstaat, politie, veiligheidsregio’s en andere partners. 

Connie en Lennard weten uit ervaring dat het erg bijzonder is om bij Rijkswaterstaat te mogen werken. Je werkt bij Rijkswaterstaat samen met je collega’s aan een belangrijk maatschappelijk doel. Iedereen wil tenslotte veilig en vlot van A naar B, of het nu gaat over de weg of over het water. Rijkswaterstaat is één van de weg- en waterbeheerders die dit mogelijk maken. 

Werving is één van de centrale thema’s tijdens deze eRIC-editie, want alle operationele disciplines worstelen met een grote vraag naar personeel. Maar er zijn nog meer verbindende thema’s, die ook voor Rijkswaterstaat relevant zijn. Energietransitie en emissievrije mobiliteit bijvoorbeeld. Lennard: Als wegbeheerder kunnen we niet achterblijven in de verduurzaming van onze bedrijfsvoering en wagenparken. Die slag gaan we gefaseerd maken. In de afgelopen periode zijn bij wegverkeer de dienstauto’s voor de Officieren van Dienst vervangen voor elektrisch aangedreven dienstauto’s. Daarnaast zijn we recent gestart met een pilot met vier elektrische voertuigen voor weginspecteurs. Die gaan we landelijk in alle regio’s uitvoerig testen, om ervaring op te doen met het operationeel gebruik. Hoe groot is de actieradius? Kunnen weginspecteurs een hele dienst draaien zonder tussentijds bij te laden? En welke invloed heeft het rijden tijdens spoedopdrachten met optische- en geluidssignalen op het bereik en het stroomverbruik? Dat zijn allemaal dingen die onze weginspecteurs door praktijkervaring moeten uitvogelen. Met de elektrificatie van ons wagenpark leveren we een bijdrage aan vermindering van de CO2-uitstoot. Onze ambitie is om vóór 2028 onze mobiliteit volledig emissieloos te hebben.”
 

Rijkswaterstaat Werving Incidentenmanagement

Reactie toevoegen