PDS Professional Driving Solutions: driving professionals...
Wie kan zich na de eRIC-vakbeurs ‘de beste chauffeur van het event’ noemen? Test jouw vaardigheden bij PDS Professional Driving Solutions. Zie jij niet op tegen het rijden van een slalom, een precisie remming en strak inparkeren, ga dan de competitieve strijd aan met je medechauffeurs!
Chauffeurs vervullen vaak een cruciale schakel in de hulpverlening. Jaarlijks verzorgt PDS de rijtrainingen van honderden chauffeurs van onder andere politie-, brandweer- en ambulancediensten. Directeur Rob de Kleine vertelt over hun ‘missie’: het opleiden van topchauffeurs die weten hoe ze de kernbegrippen snel, comfortabel en vooral veilig kunnen combineren tijdens een spoedrit. Dat vereist uiteraard training van vaardigheden, maar belangrijker nog, training van het verkeersinzicht.
Hoge eisen rijvaardigheid
De eisen die aan de rijvaardigheid van chauffeurs van hulpverleningsvoertuigen worden gesteld zijn bijzonder hoog. En terecht, want van hen wordt verwacht dat ze onder druk en in complexe omstandigheden, veilig en snel op de plaats incident komen en hun voertuig altijd goed onder controle houden. Dat geldt natuurlijk in de drukke verkeersstromen tijdens de spits, op de steeds voller wordende provinciale wegen, maar zeker in stedelijke gebieden met een chaotisch verkeersbeeld. Dat vraagt veel van de chauffeurs qua voertuigbeheersing, maar het vereist ook een excellente kijktechniek, situationeel inzicht, timing en anticiperend vermogen. Dat is waar onze rijdocenten met hun jarenlange praktijkervaring hen bij helpen. Het zijn pittige opleidingen van één, twee of drie weken met volle en zeer intensieve lesdagen.
Trainen en opleiden in echte situaties
De trainingen, inclusief spoedritten (met of zonder) optische en geluidssignalen, spelen zich in hoofdzaak af op de openbare weg. Dat is immers het domein waar in de operationele praktijk de chauffeurs hun kwaliteiten moeten tonen. Rob de Kleine: “Op een testbaan rijden en kunstjes leren kan iedereen. Als je wilt dat chauffeurs in alle denkbare ingewikkelde verkeerssituaties op de openbare weg veilig een spoedrit kunnen rijden, dan moet je ze ook in die reële situaties en in de reële omgeving trainen. Daarom vinden onze trainingsprogramma’s vrijwel volledig plaats op de openbare weg. De beschermde omgeving van de oefenbaan wordt alleen gebruikt om een paar specifieke rijtechnieken aan te leren. Daar kunnen we mensen veilig laten ervaren wat er gebeurt als ze de controle over hun voertuig kwijtraken en welk beperkt handelingsperspectief ze dan nog hebben om een ongeval te vermijden. De ambitie van PDS is echter om de chauffeurs dermate goed te trainen dat het zo ver niet komt. Het bewustzijn dat we bij de beroepschauffeurs in het OOV-domein willen kweken is dat je als chauffeur ook verantwoordelijk bent voor je collega’s en anderen in de auto en alle overige verkeersdeelnemers. Of het nu gaat om de chauffeur van een specialistisch politieteam die een actie moet uitvoeren, de chauffeur van een ambulance met een patiënt aan boord of de chauffeur van een tankautospuit met volle bemanning onderweg naar een woningbrand: allemaal moeten zij na de dienst weer gezond en veilig thuiskomen.”
Structureel trainen
PDS leidt chauffeurs op voor vier doelgroepen, die elk hun specifieke behoeften en uitdagingen hebben als het gaat om rijvaardigheid. De Kleine en zijn docenten trainen specialistische eenheden van de politie, zoals observatieteams, die snelheid en onopvallendheid met elkaar moeten kunnen combineren. Daarnaast trainen zij ook directiechauffeurs en persoonsbeveiligers die werken voor topfunctionarissen in de private sector en bestuurders die veel voor hun werk onderweg zijn, de zogenaamde zakelijke rijders. Een andere belangrijke doelgroep wordt gevormd door brandweer- en ambulancechauffeurs. Zij moeten continu een afweging maken tussen het risico dat wordt gelopen en de noodzaak om zo snel mogelijk ter plaatse te zijn bij bv. een woningbrand waar mogelijk mensen in gevaar zijn of bij het aanrijden naar een mens in een levensbedreigende situatie. “Dat kan behoorlijke dilemma’s opleveren, zeker in drukke en chaotische verkeerssituaties”, erkent De Kleine. “Maar concessies doen aan veilig weggedrag kan nooit! Helaas gebeuren er elk jaar ongelukken tijdens spoedritten van hulpverleningsvoertuigen. De uitdagingen worden door het steeds drukker wordende verkeer alleen maar groter. Kortom: het is van groot belang om excellente chauffeurs op de weg te brengen en ze vervolgens op dat hoge niveau te houden. Daar heeft PDS een gestructureerd vijfjarig opleidingsprogramma voor geschreven dat wordt afgesloten met een assessment en een certificaat. PDS verzorgt niet alleen opleidingen en trainingen voor chauffeurs van hulpverleningsdiensten maar leidt ook rijdocenten op voor de hulpverleningsdiensten volgens het ‘train-de-trainer concept.”
Zelf ervaren op de eRIC-beurs
Omdat alle geledingen uit de voorrangsvoertuigenbranche aanwezig zijn, vindt Rob de Kleine het belangrijk om met PDS op de eRIC-beurs aanwezig te zijn. Hij kijkt ernaar uit bekende netwerkpartners te ontmoeten en nieuwe contacten te leggen. Natuurlijk kan een ieder die de stand bezoekt op het parcours ook een gooi doen naar de titel ‘de beste chauffeur van het event’.
Het specialisme van PDS heeft ook raakvlakken met een ander thema dat op eRIC 2022 centraal staat: het rijden met hybride en elektrische voertuigen. Een mooie combinatie, vindt Rob. “Want elektrisch rijden is een ontwikkeling die echt een vlucht neemt. En daarbij zullen hulpverleningschauffeurs ontdekken dat een elektrisch voertuig andere uitdagingen kent dan rijden in auto’s met fossiele brandstoffen. Het weggedrag van elektrische voertuigen is anders omdat ze veel sneller kunnen accelereren. Deze voertuigen vragen van de chauffeurs aanpassingen in technieken en rijstijl en bieden ons als opleider uitdagingen in de ontwikkeling van de specialistische lesprogramma’s.
Reactie toevoegen