Meldkamerplein.nl: integrale oplossingen voor de meldkamerbranche
15-02-2018
Meldkamerplein.nl: integrale oplossingen voor de meldkamerbranche
Zeven bedrijven die producten en diensten voor de meldkamersector leveren, bundelen hun krachten in een samenwerkingsverband. Door die samenwerking kunnen zij meldkamers een integrale oplossing bieden voor al hun behoeften op het gebied van inrichting, techniek en applicaties. Meldkamerplein.nl is een gezamenlijk platform van Tedas, VHP Human Performance, TriOpSys, Inter Visual Systems, Ordina, EAL en Marien van Wijngaarden. Tijdens de vakbeurs eRIC 2018 presenteren de participanten in Meldkamerplein.nl zich voor de eerste keer met een gezamenlijke stand aan het OOV-domein.
Meldkamers bol van techniek
“De hedendaagse meldkamers staan bol van techniek en zijn voor hun functioneren afhankelijk van een complex samenspel van systemen en applicaties. Door als collectief samen te werken, kunnen we meldkamers voorzien van integrale oplossingen op het gebied van inrichting, technische infrastructuur en werkprocessen,” vertelt Roland Heesen van Tedas namens het collectief. “De partners zijn stuk voor stuk al langere tijd actief in de meldkamerwereld. Zo levert Tedas command & control toepassingen en software voor plaatsbepaling en situational awareness, ontwikkelt VHP oplossingen voor meldkamerinrichtingen en ergonomie en richt Inter Visual Systems zich op visualisatiesystemen, beeldroutering en overige audiovisuele oplossingen. EAL levert slimme toegangssystemen, mobiele datacommunicatie systemen en voice-recording systemen, TriOpSys ontwerpt, realiseert en beheert Mission Critical ICT-omgevingen en ontwikkelt slimme software applicaties, Ordina is system integrator en consulting partner. Marien van Wijngaarden levert bouwkundig project- en procesmanagement, gestoeld op uitstekende praktijkkennis van multidisciplinaire contractvormen zoals DBFMO.”
Waardevolle partner
De meldkamerwereld is volop in beweging, signaleert Heesen. De ontwikkelingen in de publieke sector volgen elkaar snel op. Dat geldt zeker ook voor de centrale informatieknooppunten in de hulpverlening. Actuele vraagstukken zijn het verbeteren van de communicatie tussen hulpvrager en de operators en het zo snel en efficiënt mogelijk organiseren van de operationele respons. Ook laten de werkplekken van de verschillende meldkamers nog ergonomische verschillen ten opzichte van elkaar zien. Bij het invullen van die vraagstukken kan het bedrijvencollectief volgens Heesen een waardevolle partner zijn.
“Communicatie wordt steeds visueler, als gevolg van de veranderende informatiebehoefte in de samenleving. Koploper in die trend zijn de social media, waar het verzenden van foto’s, video en multimedia via apps gemeengoed is geworden. De overheid, inclusief de OOV-sector, loopt achter bij die ontwikkeling. Tot op heden is het bijvoorbeeld nog niet mogelijk om bij het melden van een incident of een misdrijf via 112 een foto of filmpje te uploaden, zodat de centralist direct een goed beeld heeft van de situatie. Ook is het overdragen van visuele informatie die in de meldkamer beschikbaar is naar eenheden op straat nog niet bij alle diensten mogelijk. Maar dat gaat veranderen; het is slechts een kwestie van tijd voordat via ‘omni-intake’ social media functies volledig zijn geïntegreerd in de werkprocessen op operationele meldkamers. Ook zullen operationele eenheden van brandweer, politie en ambulancezorg op termijn steeds meer visuele data beschikbaar krijgen, om hun beeld- en besluitvorming te optimaliseren.
Gebundelde innovatiekracht
Omdat de partners van Meldkamerplein al de nodige projecten voor het meldkamerdomein uitvoeren, zijn ze volgens Heesen voor hun naamsbekendheid niet afhankelijk van hun presentatie op eRIC 2018. “De afzonderlijke bedrijven zijn voor de bezoekers van de OOV-sector niet nieuw en hebben stuk voor stuk al een grote staat van dienst. Nieuw is dat we ons nu als samenwerkingsverband presenteren. Wat we op eRIC laten zien is hoe we dankzij die samenwerking de gebundelde innovatiekracht van de partners kunnen benutten om meldkamers mee te nemen naar de toekomst en samen werken naar een nieuwe standaard voor inrichting en beheer van meldkamers. Met technieken en functionaliteiten die aansluiten op de snel veranderende informatiebehoefte, in de samenleving én in de hulpverleningssector. Samen hebben we de kennis en kunde ervoor in huis.”